Uit het reisverslag van Jannie Kloosterziel
Na een aantal dagen stilte van mijn kant, zal ik nu weer wat gaan schrijven. De dagen vliegen voorbij. De tweede week was minder intensief, omdat ik nu het reilen en zeilen een beetje weet
Afgelopen maandagmorgen was het druk op de weg. Niet met auto’s en files, maar met dieren. Er steekt van alles de weg over. Eerst een kudde koeien met kalfjes daarna een kudde geiten. Ook hadden we varkens, ezels en kippen. Het was een drukte van belang. Elke keer moesten we stoppen. Vanmorgen liep er een troep apen langs de kant van de weg. Ze staken nog net niet over.
Ik ga meestal wel mee naar de special-need scholen voor sport en spel. Dat is meestal maar een uurtje. Naar de high school ga ik niet meer mee. Op dinsdag heb ik mijn bapodag. Ook dat was afgelopen dinsdag heerlijk. Boodschapjes doen, was ophalen (gevouwen en gestreken) bij de wasserette, voorbereiding van mijn Engelse lesjes voor groep 3 leerlingen. Ik heb een paar werkbladen gemaakt en bij de copyshop laten kopiƫren.
Vandaag werd ik om 10.00 uur afgezet bij de lagere school. Van de directeur mocht ik gaan observeren in groep 3. Eerder deze week had ik toevallig contact gelegd met de lkr van groep 3 en aan haar gevraagd of zij het goed vond, dat ik kwam kijken. Maar je moet dan wel de zegen krijgen van de directeur.
Ik kwam na de pauze binnen. 114 lln in een lokaal. Aan de bankjes die normaal voor 2 kinderen zijn, zaten er nu 4. Schriften over elkaar heen gelegd anders was de tafel te klein. De rekenlkr had de instructie al gegeven en de kinderen konden 4 sommetjes maken. Eerst overschrijven van het bord in het schrift en dan het antwoord er achter zetten. De lln die moeite hadden met de sommen, kregen blokjes. De meesten keken gewoon af. De rugtassen blijven op de rug. Daar is geen andere plaats voor. Na 3 kwartier was deze les afgelopen. Lln die klaar zijn worden de schriften opgehaald, maar de anderen werken verder, want het moet af. Niemand loopt de klas, dat kan ook niet. Als er een naar de wc moet, die kruipt gewoon even over de tafels tot het gangpad. Na deze les was de andere lkr aan de beurt voor taal. Dit is de lokale taal nl Sepedi. Bij de instructie zitten er een paar te slapen. Ze zijn bijna niet wakker te krijgen. Intussen zit de rekenlkr 114 schriften na te kijken. Daarna worden voor taal 114 schriften uitgedeeld. Daar was ze wel even mee zoet. Namen worden door de klas geroepen.
Vanmiddag had ik weer 6 kinderen voor Engels. Aan het eind mochten ze op de achterkant van het werkblad een tekening maken. De meesten tekenden een poppetje. Tot mijn verbazing waren er nog kopvoeters bij. En die kinderen moeten dan leren lezen en schrijven. Sommigen begrijpen er ook niets van de letters en cijfers.
Morgen nog een halve dag werken en daarna vertrekken we voor een weekendje weg. We gaan iets naar het zuiden en gaan de panarama route rijden. Moet heel mooi zijn met watervallen en bergen enz.