Uit het reisverslag van Jannie Kloosterziel
Na een aantal dagen stilte van mijn kant, zal ik nu weer wat gaan schrijven. De dagen vliegen voorbij. De tweede week was minder intensief, omdat ik nu het reilen en zeilen een beetje weet.
Afgelopen maandagmorgen was het druk op de weg. Niet met auto’s en files, maar met dieren. Er steekt van alles de weg over. Eerst een kudde koeien met kalfjes, daarna een kudde geiten. Ook hadden we varkens, ezels en kippen. Het was een drukte van belang. Elke keer moesten we stoppen. Vanmorgen liep er een troep apen langs de kant van de weg. Ze staken nog net niet over.

Ik ga meestal wel mee naar de special needsscholen voor sport en spel. Dat is meestal maar een uurtje. Naar de high school ga ik niet meer mee. Op dinsdag heb ik mijn BAPO-dag. Ook dat was afgelopen dinsdag heerlijk. Boodschapjes doen, was ophalen (gevouwen en gestreken) bij de wasserette, voorbereiding van mijn Engelse lesjes voor leerlingen van groep 3. Ik heb een paar werkbladen gemaakt en bij de copyshop laten kopiëren.

Vandaag werd ik om 10.00 uur afgezet bij de lagere school. Van de directeur mocht ik gaan observeren in groep 3. Eerder deze week had ik toevallig contact gelegd met de leerkracht van groep 3 en aan haar gevraagd of zij het goed vond dat ik kwam kijken. Maar je moet dan wel de zegen krijgen van de directeur.

Ik kwam na de pauze binnen. 114 leerlingen in een lokaal. Aan de bankjes die normaal voor twee kinderen zijn, zaten er nu vier. Schriften over elkaar heen gelegd anders was de tafel te klein. De rekenleerkracht had de instructie al gegeven en de kinderen konden vier sommetjes maken. Eerst overschrijven van het bord in het schrift en dan het antwoord erachter zetten. De leerlingen die moeite hadden met de sommen kregen blokjes. De meesten keken gewoon af. De rugtassen blijven op de rug. Daar is geen andere plaats voor. Na drie kwartier was deze les afgelopen. Van leerlingen die klaar zijn worden de schriften opgehaald, maar de anderen werken verder, want het moet af. Niemand loopt in de klas, dat kan ook niet. Als er een naar de wc moet, kruipen ze gewoon even over de tafels tot het gangpad. Na deze les was de andere leerkracht aan de beurt voor les van de lokale taal Sepedi. Bij de instructie zitten er een paar te slapen. Ze zijn bijna niet wakker te krijgen. Intussen zit de rekenleerkracht 114 schriften na te kijken. Daarna worden voor taal 114 schriften uitgedeeld. Daar was ze wel even mee zoet. Namen worden door de klas geroepen.

Vanmiddag had ik weer zes kinderen voor Engels. Aan het einde mochten ze op de achterkant van het werkblad een tekening maken. De meesten tekenden een poppetje. Tot mijn verbazing waren er nog kopvoeters bij. En die kinderen moeten dan leren lezen en schrijven. Sommigen begrijpen ook niets van de letters en cijfers.

Morgen nog een halve dag werken en daarna vertrekken we voor een weekendje weg. We gaan iets naar het zuiden en gaan de Panoramaroute rijden. Moet heel mooi zijn met de watervallen en bergen daar.